Hund tonårs trots! Någon som har tips???

Idag har vi tonårs trots på schemat.

Var ute med Nova i en halvtimme utan kiss, okey visst hon kanske inte är kissnödig. MEN hon fick sina skitjobbiga ryck flera ggr så jag var tvungen att bråtta ner henne flera ggr. För stunden gick det bra, men sen kom det tillbaka. Jag var ialla fall duktig och var lika envis som hon så varje gång rycken kom tillbaka så åkte hon i backen bums.
Nu får hon lugna ner sig i buren lite, jag vet inte ifall det är det bästa alternativet. Men behöver en liten paus för tillfället. Jag tänkte att hon kunde få lite mys och lek sen när hon har lugnat ner sig lite.

Någon som har tips på hund tonårs trots???


Kommentarer
Postat av: Izabelle

Det är tyvärr bara att vara envis som gäller, brukar trycka ner Aquena väldigt hårt och så får hon ligga kvar i ca 2-3 min medans jag står brevid så att hon lugnar ner sig utan att jag behöver hålla fast henne. Efter en sån omgång så håller hon sig på mattan väldigt länge ;)



Aquena blir "trotsig" när hon inte fått använda huvudet på länge, brukar få lägga i någon form av mental träning på varje långpromenad, ex lydnadsträning. Och efter att hon har spårat är hon helt slut, då har huvudet och nosen fått jobba en massa :) Ett personspår är superlätt att lägga!



Ibland så kan det räcka med att låta hunden ligga kvar på samma plats i några minuter, då får dom något att fokusera på och det tröttar ut dem litegrann.



efter 20 minuters träning så blir Aquena lika trött som efter en 3 timmar promenad ;) Så det är verkligen att rekommendera! Det är dessutom bra ledarskapsträning, för lyder hunden dig så följer den ju även dig som ledare :)



Hoppas att ni får bukt på hennes trots snart, det är inte kul när dom håller på sådär.. :/

2009-07-10 @ 21:54:14
URL: http://chosenangelsbonita.tk
Postat av: Izabelle

Hej igen!



Läste svaret i min gästbok :) Angående att hon vill att du ska jaga henne när ni är ute med bollen, så gjorde Aquena också i början. Då sa jag med jättelarvig pipig röst "kooom då tjejen, ojojoj" och så sprang jag åt andra hållet :P Fungerade på henne, då sprang hon efter mig istället.

Annars kan du låtsas hitta något jätteintressant i gräset och säga "oooj kolla här! vad är det här, ojoj!" och gräva runt i gräset, ofta tar nyfikenheten över och så kommer dom ;)

Även om det tar lång tid innan dom kommer och man blir jätteirriterad så hjälper det inte att skrika och bli arg, då vill hunden ännu minder komma. Och när den väl kommer så måste den få massor med beröm, även om det tar lång tid :)



Om du lägger henne ner och hon kollar på en massa andra saker, ha henne kopplad och stå nära. Börjar hon kolla på något annat kan du pipa till eller något, lyssnar hon inte då så rycker du till snabbt i kopplet, när hon kollar på dig så berömmer du och ger godis. Men hon måste fortfarande ligga kvar på samma ställe, ofta försöker dom flytta sig lite grann.



Att lära hunden att kolla i ögonen är lätt, och när dom lärt sig det så brukar dom fatta att dom ska kolla i ögonen "jämt", tex när dom ligger eller sitter någonstans.



Sätt Nova framför dig och så håller du en godis i handen och håller ut armen från kroppen så att godisen är en bit ifrån dina ögon.

Antagligen så stirrar hon på godisen i början, då kan du pipa till, kollar hon dig i ögonen så får hon ett "BRA!" och godisen direkt, det gäller att vara snabb i början :) Sen så kan man "kräva" att hunden kollar i ögonen längre innan den får godisen.



Aquena måste alltid kolla mig i ögonen innan hon får vara lös osv, sen när hon kollar mig i ögonen så får hon frikomando och får springa iväg som hon vill. Sen kallar jag in henne ofta "i onödan" och innan hon får springa iväg igen så ska hon kolla i ögonen.



Ögonkontakten är jättebra eftersom att hunden fokuserar på dig då.



Lyder hon inte så kan det också bero på att hon tycker att du är tråkig, finns det tex en kanin på en äng som hon kan jaga och så står du och ropar bara, då verkar det ju roligare att jaga kaninen.

När aquena tvekar på att lyda så brukar jag börja leka med en pinne eller springa åt andra hållet, då kommer hon alltid för att det verkar roligt.

Man måste hela tiden försöka vara roligare än omgivningen :) Vilket inte alltid är helt lätt :/



Ledarskap handlar inte bara om att vara konsekvent och bestämd utan även att vara rolig, hunden ska ju lyda dig för att det är roligt och för att den vill det, inte för att den är "tvingad". Förstår du hur jag menar? självklart kan man få en hund att lyda genom tvång, men det är inte så kul. Man vill hellre ha en glad hund som kommer för att det är kul att lyda :)



Du vet säkert mycket att det här, men men :) Vill du ha hjälp med något så är det bara att skriva! Det är alltid svårt med första hunden men jag tycker att ni gör ett jättebra jobb!



Aqility kan man träna gratis på närmaste brukshundsklubb, dom brukar ha mycket hinder och vissa dagar hon dom redan banorna uppsatta så att man slipper göra det själv. De flesta jag har träffat på brukshundsklubbarna är väldigt hjälpsamma och snälla så om man behöver hjälp så är det bara att fråga.



Behöver ni hjälp med spåret så kan jag gärna hjälpa till, det är väldigt lätt och man behöver inte tänka på så mycket. Det är verkligen inte svårt som det kanske låter. Aquena är en jätteduktig spårare så det är antagligen novisen med! :)



Aquena hälsar en massa pussar tillbaka!

2009-07-12 @ 13:23:22
URL: http://chosenangelsbonita.tk
Postat av: cathrine

Hej du vet inte vem ja är..men ja har fött upp halvsyskon till din Nova + har en halvsyster till henne efter samma mamma och Azzi som hon heter va med stökig bökig jobbig under uppväxten MEN jag insåg att försöka brottas med henne i den åldern..det gav bara mera obsctinat hund än lydig hund ,så jag fick börja tänka om..BRYTA innan hon ens tänkt tanken med att lägga in andra saker..

HAr du testad med att hon får andvända huvudet trötta ut henne?



Spåra

Godis letande

Närings spår

Fri spår

uppletande av dig

leta godis inomhus

uppletande av saker utomhus i skogsdunge



Agillity som träningsmoment på en ung hund ..kan nog snarare stressa upp dom mera i varv låter som hon behöver dämpas lite..

Har du ingen kul leksak du kan andvända i bryt syfte ,för inkallning m,m en pipleksak är ju kanon den låter ju.. sen när hon kommer berömma låta henne leka med den..

Så fick jag in inkallningne på Azzi hennes namn pip pip när hon kom Massor med beröm sen fick hon leka med pipen ,givetvis ville hon INTE lämna tebax den men det löste vi med att ha en till i fickan BYTESHANDEL..



Lycka till



Cathrine

2009-07-17 @ 12:20:32
URL: http://vargstubackens.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0